Łęknica chce przyciągnąć turystów, zaproponować im bogatą ofertę i rozbudować bazę turystyczną. W realizacji tych planów pomoże projekt prowadzony w partnerstwie z Województwem Lubuskim.
W środę 24 sierpnia 2022 r. w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się uroczyste podpisanie umowy na realizację projektu pn. „Promocja gospodarcza województwa lubuskiego poprzez kampanię promocyjną z wykorzystaniem potencjału turystycznego i gospodarczego Światowego Geoparku UNESCO Łuk Mużakowa oraz Parku Mużakowskiego o zasięgu krajowym i międzynarodowym”. Projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Wartość zadania wynosi ponad 2 mln zł, a wielkość dofinansowania 1,9 mln zł.
W partnerstwie siła
– To działanie zawiera się w ramach naszych wysiłków dotyczących wsparcia gospodarki, a na wsparcie gospodarki dostaliśmy z Unii Europejskiej spore środki, bo blisko 800 mln zł. Podpisaliśmy ćwierć tysiąca umów na różnego rodzaju projekty, które mam nadzieję zdynamizują rozwój gospodarczy naszego regionu. Jednym z rodzajów rozwoju gospodarki jest turystyka i wszystko to, co może wiązać się z warunkami naturalnymi i przyrodniczymi. Takie działania podejmujemy wspólnie z naszymi partnerami, jednym z nich jest Gmina Łęknica. Razem po partnersku realizować będziemy, z wiodącą rolą Gminy Łęknica, projekt, który dotyczy promocji gospodarczej w oparciu o walory, które znajdują się na terenie gminy, jedyne jakie występują na liście UNESCO, co potwierdza ich znaczenie, rangę i możliwość ich wykorzystania do rozwoju w tej części województwa – mówił Marcin Jabłoński, Członek Zarządu Województwa Lubuskiego.
Park znajduje się na granicy polsko-niemieckiej, na terenie, który obejmuje Lubuskie, Saksonię i Brandenburgię. To miejsce szczególne, o dużym znaczeniu, które stwarza ogromne możliwości do działania przedsiębiorcom. – Mamy nadzieję, że hotelarstwo i turystyka będą dzięki temu lepiej zorganizowane, a turyści przyjadą zobaczyć to wyjątkowe miejsce, gdzie można spacerować nie odczuwając, że jest się na pograniczu, że istnieją jakieś granice w Unii Europejskiej, gdzie można dowolnie się przemieszczać w pięknych okolicznościach przyrody i w miły sposób spędzać czas – dodał M. Jabłoński.
Przypomnijmy, że po długich i wieloletnich staraniach urzędu marszałkowskiego – Biura Współpracy Zagranicznej już we wrześniu dojdzie do uruchomienia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej z naszymi partnerami z Niemiec w ramach środków z programu INTERREG. – To wszystko na polskim pograniczu będzie się dziać. Takie instytucjonalne formy wsparcia na pewno będą korzystne i możliwe do wykorzystania przez przedsiębiorców, którzy funkcjonują na polskim pograniczu. Liczę, że działania te zdynamizują rozwój samej gminy, stworzą nowe możliwości dla jej mieszkańców, dadzą dużo satysfakcji tym, którzy biorą udział w realizacji tego projektu. Liczymy, że turyści zainteresują się Łęknicą i tym, co oferuje na swoim terenie jeszcze bardziej, zachęcamy inwestorów do spotkań z panem burmistrzem – powiedział na koniec członek zarządu województwa lubuskiego.
Piotr Kuliniak, Burmistrz Gminy Łęknica dziękował marszałkowi za możliwość udziału w tym projekcie. – To bardzo ważna chwila dla naszej małej gminy, 16,5 km kw. to cały obszar naszej gminy, z tego 85 proc. to tereny chronione – Park Mużakowski, rezerwaty. Mamy bardzo bogatą ofertę przyrodniczą, kulturalną, edukacyjną dla turystów. Taki projekt wzmocni nasze działania w tym kierunku. Kwota 2 mln zł to suma, na którą na pewno nigdy byśmy sobie nie pozwolili, więc to wyjątkowa okazja – mówił burmistrz.
Podkreślał, że Łęknica staje się powoli mekką turystyczna naszego regionu i nie tylko. Powołał się na badania niemieckiej fundacji, która zarządza niemiecką częścią parku, które wskazują, że w 2019 r. prawie 400 tys. osób odwiedziło Park Mużakowski. – To olbrzymia liczba, na bazie której można budować przyszłość nie tylko Łęknicy, ale i całego regionu. Ten projekt będzie dodatkowym kołem zamachowym, żeby zwiększyć liczbę turystów, a promowanie przedsiębiorczości i gospodarki pozwoli nam zdynamizować powstawanie bazy turystycznej, której nam bardzo brakuje. Park Mużakowski i geopark to nie tylko Łęknica – to też gminy ościenne, w których brakuje bazy turystycznej. Wykorzystujemy znikome liczby turystów, którzy nie śpią w Łęknicy i nie sprzyja to rozwojowi gospodarki. Projekt pomoże nam wzmocnić sferę działalności samorządu, ale i prywatnej przedsiębiorczości, jest nam to bardzo potrzebne. Urząd marszałkowski zakupił dawny dom dziecka, który będzie zmieniony na Centrum Edukacji Ekologicznej – Zieloną Szkołę, która będzie uzupełniała tę okolicę – dodał burmistrz Piotr Kuliniak.
W uroczystości wzięli udział: Izabela Roszkowska – Skarbnik Gminy Łęknica, Sylwia Pędzińska – Dyrektor Departamentu Zarządzania RPO oraz Rajmund Binek – Z-ca Dyrektora Departamentu Programów Regionalnych UMWL.
Cel: kampania promocyjna potencjału gospodarczego regionu
Założeniem projektu jest promocja gospodarcza województwa lubuskiego z wykorzystaniem potencjału turystycznego i gospodarczego Światowego Geoparku UNESCO Łuk Mużakowa oraz Parku Mużakowskiego (Park Muskau). Uzyskanie przez Park certyfikatu UNESCO prowadzi automatycznie do wzrostu obiektywnej wartości marki – zyskuje na tym zarówno park, jak i cała turystyczna – gastronomiczna i hotelarska infrastruktura Łęknicy, okolicy i całego regionu a w konsekwencji wszystkie branżowe podmioty gospodarcze. W ramach projektu planuje się kompleksową kampanię promocyjną potencjału gospodarczego województwa lubuskiego poprzez akcje edukacyjno-promocyjne i informacyjne o zasięgu regionalnym i krajowym oraz wykonanie materiałów promocyjnych na potrzeby całego projektu. Partner projektu – województwo lubuskie zaangażowany będzie do współpracy w zakresie wypracowania ostatecznej koncepcji kampanii.
W ramach projektu planuje się m.in. realizację następujących zadań:
- opracowanie planu promocji i komunikacji
- organizację konferencji i seminariów tematycznych
- organizację cyklicznych mini targów turystycznych
- organizację imprez promocyjnych dla przedsiębiorców przy okazji wydarzeń ważnych dla miejsca i regionu
- płatną kampanię promocyjną w mediach społecznościowych kampanię PR-ową w lokalnych i regionalnych mediach oraz mediach ogólnopolskich
Projekt będzie realizowany w ramach Działania 1.4. Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP Poddziałanie 1.4.1 Promocja regionu i umiędzynarodowienie sektora MŚP – projekty realizowane poza formułą ZIT.