Lubuski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że już we wrześniu zostanie oddany 22-kilometrowy odcinek Żary-Iłowa. Pozostałe odcinki tej drogi zostaną ukończone w przyszłym roku.
A18 – największa inwestycja drogowa w woj. lubuskim
W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 realizowany jest drugi etap budowy autostrady A18 – przebudowa jezdni południowej na odcinku Olszyna – Golnice (dolnośląskie). Cały fragment ma długość ponad 70 km. Pierwsze 22 km są na ukończeniu.
Granica państwa w Olszynie – Żary
Odcinek zaczyna się na granicy państwa a kończy ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule – „projektuj i buduj”. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. Długość odcinka to 11,6 km. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 185,9 mln zł. Zaawansowanie prac wynosi obecnie 55 proc. W ramach zadania przebudowane zostaną także węzły drogowe: Olszyna – przy granicy z Niemcami oraz Żary Zachód – na przecięciu z drogą krajową nr 12.
Żary – Iłowa
Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. 14 listopada 2019 r. podpisano umowę na realizację zadania. Długość odcinka wynosi 21,9 km. Wartość umowy na roboty to 254,1 mln zł. To najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi. Postęp prac budowlanych to blisko 99 proc. Zostanie oddany do użytku jako pierwszy, już we wrześniu tego roku. W zakres prac wchodzi również przebudowa węzła drogowego Żary Południe na przecięciu z drogą krajową nr 27.
Iłowa – granica województw
Trzeci kontrakt ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. Wartość umowy na roboty wynosi 175,1 mln zł. Zaawansowanie procentowe prac wynosi ok. 55. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296.
Granica województw – Golnice
Ostatni kontrakt w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 27 stycznia 2021 r. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Wartość umowy na roboty wynosi 258,7 mln zł. Tutaj prace budowlane są najmniej zaawansowane. Wykonano 53 proc. robót.